AR | EN

1405-04-06 21:56

AR | EN

1405-04-06 21:56

اشتراک گذاری مطلب

تأمین‌اجتماعی: علت کسر حقوق بازنشستگان در خرداد اقساط بانکی است / بازنشستگان: افزایش‌ها شفاف نیست و با وعده‌ها همخوانی ندارد

کاهش مبلغ دریافتی برخی بازنشستگان در حقوق خردادماه، موجی از ابهامات و اعتراضات را در میان جامعه بازنشستگان کشور ایجاد کرده است. سازمان تأمین‌اجتماعی با تأیید این کاهش، علت آن را کسر اقساط تسهیلات و خریدهای اعتباری توسط بانک‌های عامل اعلام کرد، اما بسیاری از بازنشستگان با اشاره به عدم شفافیت در نحوه محاسبه افزایش حقوق سالانه و اجرای مرحله سوم متناسب‌سازی، تأکید دارند که مبالغ پرداختی با وعده‌های اعلام‌شده فاصله دارد و پاسخ قانع‌کننده‌ای از مراجع مربوطه دریافت نکرده‌اند.

ایران ویو24 – اجتماعی

چند روزی است که کاهش مبلغ دریافتی برخی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در حقوق خردادماه، به یکی از موضوعات داغ در فضای عمومی و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است. بازنشستگانی که انتظار داشتند با اجرای مرحله سوم متناسب‌سازی و افزایش سالانه، مبالغ بیشتری دریافت کنند، با کاهش یا افزایش کمتر از حد انتظار در فیش حقوقی خود مواجه شدند و این موضوع اعتراض‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است.

تأمین‌اجتماعی: کاهش به دلیل کسر اقساط بانکی است
سازمان تأمین‌اجتماعی در واکنش به این ابهامات، با صدور اطلاعیه‌ای مدعی شد که کلیه پرداخت‌ها و کسورات مستمری بر اساس آیتم‌های درج‌شده در فیش حقوقی و از طریق بانک‌های عامل انجام می‌شود. به گفته این سازمان، در برخی موارد، کاهش مبلغ دریافتی مستمری‌بگیران ناشی از کسر اقساط تسهیلات و خریدهای اعتباری است که به‌صورت مستقیم توسط بانک‌های عامل از حساب حقوقی افراد برداشت می‌شود.

در این توضیح همچنین تأکید شده است که سازمان تأمین‌اجتماعی به جزئیات برخی کسرها که توسط بانک‌ها انجام می‌شود دسترسی مستقیم ندارد و مستمری‌بگیران باید این موضوع را از بانک عامل پیگیری کنند.

بازنشستگان: افزایش‌ها شفاف نیست و با وعده‌ها همخوانی ندارد
اما بسیاری از بازنشستگان توضیحات سازمان تأمین‌اجتماعی را قانع‌کننده نمی‌دانند. در متن یکی از پویش‌های اعتراضی بازنشستگان آمده است که قرار بوده حقوق بازنشستگان با حداقل دریافتی، با حدود ۶۰ درصد افزایش سالانه و همچنین اجرای مرحله سوم متناسب‌سازی افزایش یابد، اما در عمل پس از گذشت چند ماه از سال، افزایش اعمال‌شده کمتر از حد انتظار بوده است.

ابهام در متناسب‌سازی برای گروه‌های مختلف
در ادامه این اعتراضات، برخی بازنشستگان نیز می‌گویند که سازوکار متناسب‌سازی برای گروه‌هایی مانند کارگران بازنشسته شفاف نیست و امکان مقایسه مستقیم با شاغلان هم‌تراز برای همه گروه‌ها وجود ندارد. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد عدالت در اجرای قانون متناسب‌سازی و تبعیض میان گروه‌های مختلف بازنشستگان ایجاد کرده است.

بازنشستگان تأکید دارند که با وجود وعده‌های اعلام‌شده درباره افزایش ۶۰ درصدی حقوق حداقل‌بگیران و اجرای مرحله سوم متناسب‌سازی، آنچه در عمل دریافت کرده‌اند با این وعده‌ها فاصله دارد.

اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی

در حالی که سازمان تأمین‌اجتماعی بخش قابل‌توجهی از اختلافات در مبالغ دریافتی را ناشی از کسرهای بانکی و تسهیلات اعتباری اعلام کرده است، بازنشستگان خواستار شفاف‌سازی کامل درباره میزان افزایش حقوق، نحوه اجرای متناسب‌سازی، پرداخت معوقات و محاسبه دقیق ما‌به‌التفاوت ماه‌های گذشته هستند. عدم ارائه پاسخ قانع‌کننده و پاسکاری میان بخش‌های مختلف، بر نارضایتی این قشر افزوده و نیاز به شفاف‌سازی هرچه سریعتر از سوی نهادهای مسئول را دوچندان کرده است.

سازمان تأمین اجتماعی در اطلاعیه‌ای خواستار ثبت شکایت‌ها شده نحوه ثبت اعتراض را به شرح ذیل اعلام کرده است:

فرد می‌بایست ازطریق پورتال مرکز نظارت و ارتباطات مردمی سازمان به نشانی https://1420.tamin.ir درخواست و اعتراض خود را ثبت و با دریافت کد پیگیری به صورت پیامکی، فرایند رسیدگی را بدون نیاز به مراجعه حضوری دنبال نماید.

همچنین این مرکز با شماره تلفن ۱۴۲۰ بدون نیاز به پیش شماره از سراسر کشور ازطریق تلفن ثابت یا تلفن همراه آماده ارایه راهنمایی است.

اشتراک گذاری مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیاسی
جهان
تحلیل و یاداشت ها